Майкъл Крайтън – биография и творчество
Майкъл Крайтън, роден на 23 октомври 1942 година в Чикаго, в
в щата Илинойс, е американски писател. Когато е бил на 6 години, семейството му се преселва в Рослин, предградие на Ню Йорк. На 14-годишна възраст Майкъл публикува в Ню Йорк Таймс своите пътни бележки и оттогава винаги е чувствал привличане към литературното творчество.
През 1960 г. завършва училище и постъпва в Харвард с намерението да учи за писател. Но стилът му непрекъснато е предизвиквал забележки от професорите и оценките му винаги били много ниски. Той предположил, че проблема със стила не е в него, а в
преподавателите и им пробутал като своя разработка едно есе на
Джордж Оруел. Професорът поставил на Оруел оценка три плюс и Майкъл окончателно се убедил, че Харвардските мерки не са за него.
Завършвайки университета през 1965 г. с посредствени оценки, той решава да смени областта на интересите си и се заема с антропология в британския Кембридж, където е премиран за успехи в едногодишната експедиция в Европа и Северна Африка. Връщайки се в Щатите, Крайтън решава да стане доктор и през 1969 г. завършва Харвардското медицинско училище – между другото, никога не е подавал молба за лицензиране на частна практика. През всичките тези години е писал трилъри под различни псевдоними, а един от неговите романи, “A Case of Need”, получава премията “Едгар” като най-добрия детективски роман на годината.
През 1969 г. излиза романът “Щамът Андромеда”, който бързо става бестселър и скоро след това е екранизиран. През следващите години Крайтън активно пише художествени и публицистични книги, сценарии, работи като режисьор в няколко филма – в това число филмът “Westworld”, в който той, един от първите, използва цифрова техника за получаване на специални ефекти. Крайтън е удостоен с множество литературни и кинематографични премии, критиците го наричат “бащата на технотрилъра”. Живее в Лос Анджелис.
Библиография:
- Odds On (1966)
- Scratch One (1967)
- Easy Go (1968)
- A Case of Need (1968)
- Щамът Андромеда
- The Andromeda Strain (1969)
- The Venom Business (1969)
- Zero Cool (1969)
- Grave Descend (1970)
- Drug of Choice (1970)
- Dealing: Or the Berkeley-to-Boston Forty-Brick Lost-Bag Blues (1970) – в съавторство с брат си Дъглас Крайтън
- The Terminal Man (1972)
- Binary (1972)
- Големият влаков обир 2000 г., ИК „Селекта“, ISBN 953-837-154-5
- The Great Train Robbery (1975)
- Тринадесетият воин 1999 г., ИК Селекта, ISBN 954-837-156-1
- Eaters of the Dead (1976)
- Конго
- Congo (1980)
- Сфера
- Sphere (1987)
- Юрски Парк 1993 г., издателство Хемус, ISBN 954-428-054-5
- Jurassic Park (1990)
- Изгряващо слънце 1993 г., издателство Хемус
- Rising Sun (1992)
- Разкриване 1995 г., издателство Хемус
- Disclosure (1994)
- Изгубеният свят 1997 г., издателство Хемус, ISBN 954-428-154-1
- The Lost World (1995)
- Въздушна клопка 2003 г., издателство Коала, ISBN 954-530-038-8
- Airframe (1996)
- Фатален срок 2000 г., Хемус груп, ISBN 954-758-001-9
- Timeline (1999)
- Жертвата 2002 г., ИК Бард, ISBN 954-585-397-2
- Prey (2002)
- Състояние на страх 2005 г., ИК Бард, ISBN 954-585-637-8
- State of Fear (2004)
- Ген 2007 г., ИК Бард, ISBN 978-954-585-803-1
- Next (2006)
*****************************************************************
Г Е Н
Анотация:
Този дяволски умен роман слива в едно факти и художествена измислица и ни разказва задъхана история за един нов свят, където нищо не е такова, каквото изглежда!
ГОВОРЕЩА МАЙМУНА В ЯВА
Група туристи в Индонезия се кълнат, че са били ругани от говореща маймуна
в джунглата на Борнео…
УЧЕНИ ИЗОЛИРАТ „ГОСПОДАРСКИ“ ГЕН
Господството върху себеподобните ни е генетично обусловено?
НОВИ ТРАНСГЕНЕТИЧНИ ЛЮБИМЦИ НА ХОРИЗОНТА?
Гигантски хлебарки, кученца, които не порастват. Индустрията не спи.
Добре дошли в нашия генетичен свят.
Скоростен, яростен и извън контрол.
Това не е светът на бъдещето — това е нашият свят сега.
Дали на любим ваш човек не му липсват ТЕЛЕСНИ ЧАСТИ? На измиране ли са БЛОНДИНКИТЕ? Огледайте се — човешки същества ли са всички гости на трапезата ви? Разликата между хората и шимпанзетата е само в 4000 гени; затова ли ЕМБРИОНИТЕ НА ШИМПАНЗЕТАТА толкова приличат на човешки същества? И следва ли това да ни тревожи? Има НОВО ГЕНЕТИЧНО ЛЕЧЕНИЕ ЗА НАРКОТИЧНАТА ЗАВИСИМОСТ — дали пък то не е по-лошо и от нея?
Живеем във време на НЕВЪОБРАЗИМ НАУЧЕН НАПРЕДЪК, време, когато е възможно да ПРОДАВАМЕ ЯЙЦЕКЛЕТКИТЕ И СПЕРМАТА СИ онлайн за хиляди долари и да изследваме съпрузите си за генетични заболявания.
Живеем във време, когато една пета от НАШИТЕ ГЕНИ СА ЧУЖДА СОБСТВЕНОСТ и когато нищо неподозиращи хора могат да бъдат преследвани из цялата страна само защото в хромозомите им се намира и един БЕЗЦЕНЕН ген…
****************************
Този роман
е художествена измислица —
освен там, където не е.
Колкото по-непонятна изглежда вселената, толкова по-безсмислена ни се струва.
Стивън Уайнбърг.
Думата „кауза“ е олтар на незнаен бог.
Уилям Джеймс
Онова, което не е възможно, не подлежи на избор.
Жан-Пол Сартр